неделя, 24 февруари 2013 г.

Електронно правителство


Ето няколко идеи за електронно правителство.

Всички граждани да бъдат с електронни подписи или електронни сертификати за комуникация с правителството.
Сертификатите задължително да са безплатни за гражданите, т.е. за сметка на бюджета.

Варианти за сертификатите:
1. На всеки гражданин се издава безплатен електронен подпис. За целта държавата се договаря с доставчиците на удостоверителни услуги за преференциални цени. Тук проблемите са четците за граждани – кой ще ги плаща. Също така и годишния абонамент за подновяване на подписите. Това обаче би могло да се реши при разговорите с фирмите. Също така може и да се възложи на Информационно обслужване – държавна компания да издаде и подържа подписите безплатно за гражданите без годишна такса.
2. Държавната администрация издава на всеки гражданин (пълнолетен) електронен сертификат, с който да се легитимира пред администрацията. Лицата които имат електронен подпис – се легитимират с него без право на отказ от страна на администрацията за признаването му.
3. Личните карти стават електронен сертификат – с тях се удостоверява самоличност и сега. Трябва да се намери вариант да се ползват и електронно. Единия вариант е нови лични карти – за това обаче трябаше да се помисли при започване на смяната преди няколко години. Все пак и сегашните карти имат машинночитаема част – да се намери приемлив начин това да служи като електронен сертификат. Да се измисли софтуер и да се изработят четци, които да превърнат картите чрез машинночитаемата част и ПИН във електронен подпис.

С решаването на техническите проблеми да се въведе със закон задължението за комуникация с администрацията само по електренен път. Всички декларации да се подават чрез този ел. подпис – нищо на хартия. За всеки гражданин да има електронни досиета с различни нива на достъп. Ако гражданина иска удостверение от някой орган – това да се отразява в досието му и всеки друг орган на администрацията да може да го вижда и да не го изисква на хартия. В това досие да се отразяват и целия данъчен и осигурителен статус на гражданина. Самият той да има неограничен достъп до досието си. Достъп до досието да имат и държавните служители – да се записва кой, кога и какво разглежда като гражданина да има достъп до тази информация.

За улесняване на гражданите за използване на електронната комуникация да се създадат приемни във всяка сграда на администрацията. В тези приемни да има достатъчно терминали за достъп до страниците и електронните услуги на администрацията. От тези терминали да може да се извършва всяка услуга на администрацията – да се избегне разхождането на гражданите до различни сгради и стаи и т.н. Зa да няма грешки и неразбиране в тези приемни да има достатъчно на брой обучени държавни служители които да оказват практическо съдействие на гражданите за ползване на електронните услуги.

Зaдължително да се предвиди преходен период за въвеждане на услугите – например в рамките на три или пет години гражданина да може дa комуникира с администарцията и електронно и на хартия, но ако го прави електронно да се предвидят стимули за него – отстъпка от данъците, по-ниска цена и по-кратки срокове за извършване на услугата.

Тези електронни сертификати да се използват и за електронно гласуване- от всички приемни – терминали, както и в домашни условия. 

Тодор Грозданов

Няма коментари:

Публикуване на коментар